Based on Yoko Ono’s historical exhibition Unfinished Paintings and Objects at Indica Gallery, London, 1966, this show Unfinished Descriptions focuses on undocumented works and highlights silenced parts of that exhibition and Yoko Ono herself. These works explore the relationship between the missing voices, especially woman’s voice in the archive and its alternative representations. Through questioning whose voices are missing and whose voices had more power in the history, Yoko Ono’s undocumented forgotten works will be recreated in playful ways. One of the significant works is ‘O14’ which is a serial number of one of the works might be exhibited at Indica show, but no documentations are left including a title. 30 artists created a score for this mysterious work based on the word list from the original exhibition catalogue and other writings about Yoko Ono. In addition to the recreations of past works, discourses around Ono’s identities as a Woman, Japanese, and a wife of John Lennon were examined through an audio work, texts and an audio-visual installation. Throughout this exhibition, voiceless voices hidden under discourses would become audible.
*Performance Night was also conducted during the show.
1966 年にロンドンのインディカギャラリーでおこなわれたオノ・ヨーコの個展「Unfinished Paintings and Objects」を基に、写真、 オブジェクト、スコア、サウンド、テキスト、インスタレーションを用いて、アーカイヴにおける失われた声、そしてオノ・ヨー コ自身の沈黙させられてきた部分に焦点をあてる展覧会。歴史の中で誰が権力を得てきたのか、どの声がかき消されたのかという 問いを通して、オノの展覧会において、記録されなかった忘れ去られた作品を遊戯的な方法で再想像・再創造する。中でもオノの 個展において展示されていたはずの「O14」は記録写真、作品の記述、タイトルさえも残されていない空白の作品である。北條は 「O14」の再制作をするためのスコアをアーティスト、音楽家、作曲家、作家に依頼し、30 人がそれに呼応した。また、オノ のアイデンティティにまつわる言説を再考する作品も発表した。前衛芸術家としてのキャリアがありながら、オノは常にジョン・ レノンを通して語られ、ゴシップ的な部分ばかりをとりだたされた「 もっとも有名な無名のアーティスト」(ジョン・レノン)であっ た。これらは、記録の過程で失われた声のかけらをつなぎ合わせ、あり得たかもしれない多様な可能性を探る試みと言えるだろう。
*会期中にはパフォーマンス・ナイトもおこなわれた。