What is the ‘reality’ in the concert hall? Many people believe a performance in the concert happens in ‘real’ time, and this experience creates a sort of lively feeling. However, they may not think deeply about where this feeling is coming from, and naturally follow the rule of this space; what should focus and what should ignore. This embodied rule is constructed by the western classical music concert hall system. People only focus on the musical sound created by the performers and viewing or listening other sounds are not so important. Thus, the performer could be like a symbolic and sculptural “object”.
In this performance, a student and a voice tutor doing a lesson about the Japanese song move lips and piano playing in synchronization with the recorded sound. Firstly, the voices and the movement of their lips and movements are perfectly synchronized, but gradually they go out of sync. As a result, audiences would notice this gap between visual and sound. More precisely, the preconceptions that the voices should come from the performer’s body at the same time would be confused. It raises the question that ‘what did I see and listen’.

コンサートホールにおける「リアリティ」とは何か。コンサートでの演奏は「リアルタイム」で行われると多くの人が信じており、この経験はある種のライブ感を生み出す。しかし、人々はこの気持ちがどこから来ているのかについて深く考えず、自然とこの空間の規則——何に焦点を合わせ、何を無視すべきか——に従う。この身体化されたルールは西洋のクラシック音楽コンサートホールシステムによって構築される。演奏者による音楽的な音が重視され、視覚的要素や他の音を聞いたりすることにはさほど重きが置かれていない。そして、演奏家は象徴的かつ彫刻的な「オブジェクト」のようにもみえてくる。
この演奏では、日本の歌のレッスンをしている学生と声楽家が、事前に録音された音に合わせて口パク/弾きフリをする。序盤、唇と動きと音は完全に同期しているが、徐々にずれはじめる。最終的に、観客には「この声はどこから生じているのか」そして、「自分は何を見、聞いる(た)のか」といった疑問や混乱が浮かび上がるだろう。

 


Credit
Materials: Recorded voices, Microphones, Piano, Score
Length: 20 minutes
Performer: Yumi Shoji [Mezzo Soprano], Tomoko Hojo
Premiere: AAC Sound Performance Do-, Aichi Art Center, Nagoya, 2009
*Performed at Senju Art Path 2009, Tokyo University of the Arts, Tokyo, 2009
**Later recreated as  and presented at ‘Senju Art ‘ and at the symposium ‘Music as a Methodology’, Tokyo University of the Art, Tokyo, 2010 and 2011.

クレジット

素材:録音された声、マイク、ピアノ、楽譜
長さ: 20分
演奏者:庄司祐美 (メゾ・ソプラノ)、北條知子
初演:「サウンド・パフォーマンス道場」愛知芸術文化センター、2009年
再演:「千住アートパス2009」、東京藝術大学、2009年
再演(改訂版):東京藝術大学、2010年、2011年