声をひそめて Sotto Voce / 2019

What do you think of when hearing the name ‘Yoko Ono’? John Lennon’s wife? A witch? An Oriental mystery? A person of endless rumors? A woman of countless affairs? A mother who abandoned her child? A rich person? A celebrity? An artist?
In 2018, I did an exhibition themed around Yoko Ono in London. Prior to that show, I knew almost nothing about Yoko Ono. When her name incidentally flashed across my mind during the conception phase, I instantly said ‘No’, but I guess that, on a subliminal level, that response came from a part in me that had been perceiving her based on some of the above preconceptions. I wonder where exactly did my instant refusal come from, and who is responsible for that? How have such thinking been made? This is a question I’m asking myself, and supposedly this might also be a question that concerns everyone who is familiar with Yoko Oko’s name. [From the text distributed at the exhibition. Partly changed from the original text.]

The exhibition Sotto Voce attempts to listening to inaudible (women) voices or silence and amplify it in quiet ways. Based on Yoko Ono’s past exhibition Instruction Paintings at Sogetsu Art Center, Tokyo, 1962, the artist re-imagines the emptiness inbetween documented and undocumented stuff, as well as re-thinking the discourse or the social image that have been regarded Yoko Ono as ‘An extraordinary woman’.

オノ・ヨーコという人物の名前を聞いて、何を思い浮かべますか?ジョン・レノンの妻、魔女、東洋の神秘、噂の絶えない女、恋多き女、子供を捨てた女、大金持ち、有名人、アーティスト?
2018年に、ロンドンでヨーコをテーマにした個展をおこないました。それまで、私はヨーコのことをほとんど何も知りませんでした。だから、構想中にふと彼女の名前が頭をよぎったとき、「ない」と即座に打ち消しました。きっと、知らないうちに、心のどこかで彼女のことを偏見の目ーー上で挙げたうちのいくつかーーでみていたからだと思います。あの時にとっさに下した判断は、どこからやってきて、誰によって作られたものなのでしょうか?これは私自身への問いであるともに、彼女の名前を知るすべての人への問いにもなりうると考えています。
(会場配布資料より)

展覧会「声をひそめて」は、よく聞き取れない(女たちの)声や沈黙に耳を傾け、それらをひそやかな方法で増幅する試みである。1962 年に草月アートセンターで開催されたオノ・ヨーコによる展覧会・発表会を始点に、残されたもの/残されなかったものの間にある空白を再想像するとともに、オノの「異端女性」としてのイメージを作り上げてきた社会の眼差し、言説を再検討する。


Exhibited Works

Yoko Ono’s text from Painting To Be Constructed In Your Head (1995) Panel, Text, Variable size
Some (Possible) Leftovers of Imaginary Paintings (2019)- Wooden Box, Acrylic Plate, LED Light, Bone Conduction Speaker, Sound Source, Plastic Bag, Superabsorbent Polymer and Stethoscope (same for all 6 works below), Consisted of 6 boxes, Each box size 220*170*100 mm, 3 miniutes
1 Smoke Painting – Cloth, Match
2 Painting For The Wind – Cotton, Seed
3 Painting To Be Constructed In Your Head No.1 – White Rice, Slime, Hair
4 Painting To Let The Evening Light Go Through – Phtograph, Insect Legs
5 Painting To Enlarge And See  – Cloth, Magnifying Glass
6 Painting To Be Constructed In Your Head No.3 – Plastic Clay
Loud Whisper (2019), Silent Shout (2019) – Paper, Flame 891*594mm
Listen to Yourself. (2019) – Wodden Box, Cotton, Earplugs, Text, Variable size
I am Listening to You (2018/2019) – 4 channel speakers, 16 miniutes

Exhibition Sotto Voce /2019
31. 08. – 29. 09 at Tokyo Arts and Space [Tokyo, Japan]
Selected for the Emerging 2019 Tokyo Arts and Space
Supported by iStyle Arts and Sports Foundation

作品リスト

オノ・ヨーコの文章 頭の中で組みたてる絵(1995): パネル、テキスト、サイズ可変
想像上の絵画の(考えられる)残り物木箱、アクリル板、LED ライト、骨伝導スピーカー、音源、プラスチック袋、高吸収性ポリマー、聴診器。全6点の箱で構成、個々の箱 220*170*100 mm、3分
1 煙のための絵 – 布、マッチ
2 風のための絵 – 綿、種
3 頭の中で組みたてる絵 その1 – 白米、スライム、毛髪
4 夕日を通す絵 – 写真、虫の脚
5 拡大してみる絵 – 布、虫眼鏡
6 頭の中で組み立てる絵 その3 – プラスチック粘土

やかましい囁き (2019)、静かな叫び (2019):新聞・雑誌記事、書籍の切り抜きコラージュ、891*594mm
Listen to Yourself. (2019):木箱、綿、耳栓、テキスト、サイズ可変
I am Listening to You( 2018/2019):4チャンネルオーディオインスタレーション、16分、サイズ可変

展覧会 声をひそめて /2019年8月31日-9月29日
Tokyo Arts and Space [東京、日本]
Tokyo Arts and Space Emerging-2019 公募選出企画
助成:公益財団法人アイスタイル芸術スポーツ振興財団